Choď na obsah Choď na menu
 


Etický kódex sociálneho pracovníka

30. 10. 2019

Etický kódex sociálneho pracovníka

     Asociácia sociálnych pracovníkov na Slovensku prijala 31. 05. 1997 v Žiline princípy Medzinárodnej federácie sociálnych pracovníkov.

Sociálni pracovníci prispievajú k rozvoju ľudí dodržiavaním týchto základných princípov:

  • Každý človek predstavuje unikátnu hodnotu, ktorú je potrebné pri jednaní s ním rešpektovať.
  • Každý človek má právo na sebarealizáciu do tej miery, pokiaľ nenarušuje rovnaké právo ostatných ľudí a má povinnosť prispievať k prosperite spoločnosti.
  • Každá spoločnosť bez ohľadu na svoje usporiadanie, by mala fungovať tak, aby poskytovala svojim členom maximálny prospech.
  • Sociálni pracovníci sa musia prihlásiť k princípom sociálnej spravodlivosti.
  • Sociálni pracovníci sú povinní objektívne a disciplinovane využívať svoje vedomosti a schopnosti na pomoc jednotlivcom, skupinám, komunitám a spoločnostiam v ich rozvoji a k vyriešeniu osobných a spoločenských konfliktov a ich dôsledkov.
  • Od sociálnych pracovníkov sa očakáva, že poskytnú čo najlepšiu pomoc každému, kto hľadá pomoc, radu a nedopustia sa pritom diskriminácie na základe pohlavia, veku, zdravotného postihnutia, farby pleti, sociálnej triedy, rasy, náboženstva, jazyka, politického presvedčenia alebo sexuálnej orientácie.
  • Sociálni pracovníci rešpektujú základné ľudské práva jednotlivcov a skupín, tak ako sú vyjadrené vo Všeobecnej deklarácií ľudských práv a iných medzinárodných dohovoroch odvodených od tejto Deklarácie.
  • Sociálni pracovníci majú vo svojej práci na zreteli zásady súkromia, dôvernosti a zodpovedného využívania poskytnutých informácií. Sociálni pracovníci rešpektujú oprávnenú požiadavku na dôvernosť i v prípadoch, keď sa táto požiadavka dostane do konfliktu s právnymi predpismi krajiny.
  • Od sociálnych pracovníkov sa očakáva, že budú plne spolupracovať so svojimi klientmi a postupovať plne v záujme klientov, súčasne však budú prihliadať k záujmom ďalších zainteresovaných osôb, Klientov je treba nabádať k čo najväčšej účasti a mali by im byť poskytnutí informácie o riziku a pravdepodobnom prospechu navrhnutého postupu.
  • Sociálni pracovníci všeobecne očakávajú, že s nimi spolupracujúci klienti prevezmú zodpovednosť za stanovenie postupu, ktorý ovplyvní ich život. K donúteniu, ktoré môže byť nutné k vyriešenie problémov klienta na úkor záujmov iných zúčastnených, by malo dochádzať len po starostlivom zvážení nárokov strán, medzi ktorými vznikol konflikt. Sociálni pracovníci by mali obmedziť prostriedky právneho donútenia na minimum.
  • Sociálna práca nie je zlučiteľná s priamou alebo nepriamou podporou jednotlivcov, skupín, politických zoskupení alebo mocenských štruktúr utláčajúcich občanov s použitím teroru, týrania alebo iných brutálnych prostriedkov.
  • Sociálni pracovníci dbajú, aby ich rozhodnutia boli eticky zdôvodnené, stoja si za nimi a majú plne na zreteli Medzinárodnú deklaráciu etických princípov a Medzinárodné etické štandardy pre sociálnych pracovníkov prijaté ich národnými profesionálnymi asociáciami.

Medzinárodná federácia sociálnych pracovníkov v roku 1976 predložila „Deklaráciu etických princípov sociálnej práce“, ktorá obsahu 9 zásad:

  1. bráni, presadzuje a podnecuje nezávislosť klientov,
  2. bráni rovnoprávnosť – v oslobodení sa od represií a podradných životných podmienok,
  3. smeruje ku každému bez akejkoľvek diskriminácie,
  4. rešpektuje ľudské práva a demokraciu,
  5. zaručuje ochranu integrity svojim klientom,
  6. sa realizuje za aktívnej spoluúčasti klientov,
  7. dáva možnosť sebaurčenia, teda dobrovoľného rozhodnutia v situácií,
  8. odsudzuje akékoľvek násilie,
  9. sociálni pracovníci pracujú s osobnou zodpovednosťou, bez ohľadu na to, či bol oficiálne prijatý národný etický kódex.

Profesia sociálnej práce nabáda tých, ktorí ju vykonávajú, aby dodržiavali nasledovné hodnoty:

  • Rešpektovanie slobodného rozhodovania klientov – pod ním sa chápe právo žiť svojím životom podľa svojich predstáv, ktoré má však niekoľko polôh, Predovšetkým nemožno toto právo chápať ako rezignáciu sociálneho pracovníka a schvaľovanie akéhokoľvek jednania klienta. Sociálny pracovník musí mať aktívnu spoluprácu na rozhodovaní klienta, pričom ale musí rešpektovať ľudskú dôstojnosť klientov a ich svojprávnosť. Riešiteľom problému je však klient a sociálny pracovník musí vedome odmietať preberať za neho zodpovednosť.
  • Rešpektovanie dôvernosti intímnych informácií.
  • Zachovávanie profesionálnych zásad pri výkone praxe: dodržiavanie sféry pôsobnosti sociálnej práce, vedomé využívanie vlastnej osobnosti v praxi, zachovávanie profesionálnej objektivity, rešpekt k rozdielom medzi ľuďmi, hlavne pokiaľ ide marginálne/okrajové osobnosti a menšinové skupiny, individuálny prístup, maximalizácia spoluúčasti klientov.
  • Zodpovednosť voči klientom, zamestnávateľom, obci, komunite a profesii. Sociálna práca je chápaná ako služba klientom.